Lees verder
YES!Delft is opgezet als broedkamer voor de toekomstige leidende bedrijven op gebied van gezondheid, clean tech, ICT en mobiliteit. Deze ondernemers ontwikkelen complexe technologieën die ze binnen YES!Delft tot wasdom kunnen brengen. Daar hoort ook technologie op gebied van biobased/circulair bij.
Lucien Joppen

YES!Delft werd in 2005 opgezet door drie partijen: TU Delft, de gemeente Delft en TNO. Sindsdien heeft de ‘tech incubator’ zich goed doorontwikkeld. Dat blijkt onder meer door goede scores op internationale ranglijsten, zoals een negende plek op de University Business Index (wereldwijd).

Sagar Boers, marketing manager bij YES!Delft: ‘We hebben in de loop der jaren een uitstekende track record opgebouwd. Van de circa 180 bedrijven die onze programma’s hebben gevolgd, is 85 procent nog steeds in business, hetzij zelfstandig, hetzij overgenomen door een andere partij. In totaal hebben publieke en private investeerders 300 miljoen euro geïnvesteerd. Dat heeft geleid tot een aantal klappers. Senz is inmiddels bekend vanwege haar stormparaplu, een consumentenproduct. Daarnaast zijn er een aantal B2B-ondernemingen uit voortgekomen, zoals Ampelmann (produceert zelfstabiliserende loopbruggen voor onder meer off shore) of Eternal Sun, dat testapparatuur voor zonnepalen ontwikkelt. Kortom, onze aanpak werkt, grotendeels ook omdat we zeer selectief zijn aan de poort!’

Groot netwerk

YES!Delft biedt ondernemers drie programma’s, startend met een Discovery Day, waarin de start-up’s samen met experts van YES!Delft de technologie vertalen naar een of meerdere business modellen. In de tweede fase, het zogenaamd LaunchLab, zal het business model duidelijkere contouren moeten krijgen.

‘Start-up’s zullen hun business model – de technologie-markt-combinatie, moeten valideren. Dat doen ze door de markt op te gaan, te praten met zoveel mogelijk klanten en partners. Zijn er partijen die hier op zitten te wachten? Moet de technologie worden aangepast? Zijn er wellicht onvermoede toepassingen en dus klanten die aanvankelijk over het hoofd zijn gezien? Een belangrijke les in deze fase is dat ondernemingen moeten leren om hun meest risicovolle aanname te testen en te pivoteren. Sommige bedrijven houden te krampachtig vast aan technologie of toepassing, terwijl deze niet levensvatbaar zijn. Bij YES!Delft helpen we ondernemers met dit proces.’

Naast het valideren biedt YES!Delft een groot netwerk van corporate partners, investeerders en connecties in binnen- en buitenland die start-up’s verder kunnen helpen. ‘Denk aan een eerste klant, of de CEO van een groot bedrijf. Wij faciliteren ondernemerschap en brengen verschillende werelden bij elkaar om innovatie te versnellen’

Klappen van de zweep

Na de LaunchLab-fase, die drie maanden duurt, volgt het Incubatieprogramma. De start van dit programma, zogenoemd de Foundation Fase duurt zes maanden. In deze periode wordt het fundament onder de start-up gelegd. ‘In deze fase krijgt de onderneming gestalte: welke structuur krijgt het bedrijf, wat is de missie, de doelen op korte- en middellange termijn, de juridische structuur, (vervolg)financiering et cetera. Uitermate belangrijk is het trainen van ondernemingsvaardigheden, zoals verkopen, onderhandelen, personeelsbeleid et cetera. Tech start-up’s zijn vaak sterk inhoudsgedreven. Dat is op zich prima, maar het is maar een kant van de medaille. Binnen het incubatieprogramma leren start-up’s van ervaren mentoren het klappen van de zweep.’

Na de derde fase hebben de meeste bedrijven nog twee tot vijf jaar nodig om hun technologieën door te ontwikkelen, voordat ze de markt betreden. Deze zijn, zoals vermeld, complex en vergen soms ook de nodige aanpassingen bij afnemers.

Toch verwacht Boers dat de meest start-up’s al gelijk omzet gaan draaien. Ongeveer twee jaar na de start hebben de meeste bedrijven al wel een totaalomzet van een miljoen euro gerealiseerd. Toch streeft YES!Delft er naar om alle bedrijven ongeveer twee jaar na de start een omzet te laten realiseren van een miljoen euro.

IKEA

Een van de pijlers van YES!Delft is clean tech, een domein waaronder ruimte is voor biobased/circulaire tech start-up’s. Op YES!Delft Labs zijn al enkele bedrijven ingetrokken die actief zijn op dit gebied, zoals Delft Advanced Renewables of Carbon X. Laatstgenoemde start-up heeft een volledig recycleerbaar koolstof polymeer ontwikkeld dat uitstekende eigenschappen heeft op gebied van warmte- en electriciteitsgeleiding. Deze ondernemingen hebben weliswaar niet het YES!Delft-programma doorlopen, maar zijn wel voorbeelden waaraan biobased/circulaire start-up’s zich aan kunnen spiegelen.

Legacy Root is een (circulaire) start-up die het LaunchLab programma heeft afgerond. Het bedrijfje heeft SolidWater ontwikkeld, een biologisch afbreekbaar polymeer dat planten sneller doet groeien met minder water. Mede-oprichter Adnan Al Alim: ‘Mijn vader Ibrahim heeft het concept ontwikkeld, maar kreeg het niet op de markt gezet. Wij geloven dat het wel kan, maar dan wel op een andere manier. Binnen het LaunchLab-programma hebben we de markt nauwkeuriger in kaart gebracht: bijvoorbeeld, wie zijn onze klanten, B2B en B2C, en wat zijn de marktdrivers? Inmiddels zijn we een stuk verder met onze marktbewerking en zijn we onder meer in gesprek met IKEA.’

Maatschappelijke uitdagingen

YES!Delft ziet specifiek kansen voor ondernemingen die inspelen op maatschappelijke uitdagingen, zoals voedselzekerheid, zie een Legacy Root met Solid Water. CO2-uitstoot is eveneens een globale uitdaging, waar biobased start-up’s een bijdrage kunnen leveren.

Dit jaar organiseerde YES!Delft een Biobased LaunchLab (drie maanden) om startups met goede biobased ideeën op weg te helpen naar een concreet businessmodel en een eerste klant. De deelnemers kregen workshops en werden begeleid door coaches, om van hun idee een businessmodel te maken. Ook testten ze de markt en gingen ze op zoek naar een ‘launching customer’.

‘LaunchLab is en blijft een ontzettend goed programma om de nieuwste technologieën te valideren en te kijken wat potentie heeft om echt groot te worden. In de komende jaren zal YES!Delft zich blijven richten op innovatieve, technologische schaalbare ideeën. Impact en daadwerkelijk een probleem oplossen zijn belangrijke selectiecriteria. We doen geen pizzabezorg apps bij YES!Delft.’

Met de komst van YES!Delft Labs, in september 2016, heeft YES!Delft haar faciliteiten uitgebreid met maar liefst 2.500m2 kantoorruimte en 900m2 laboratoriumruimte. Naast hoogwaardige kantoorruimte biedt YES!Delft Labs laboratoriumruimte, geschikt voor onderzoek op ML1 en ML2 niveau, en gemeenschappelijke labfaciliteiten zoals een autoclaaf, vriesmachine en weegapparatuur. Op de begane grond is de nieuwbouw gekoppeld aan het bestaande YES!Delft pand waardoor huurders gebruik kunnen maken van de algemene voorzieningen in dit pand. Kantoor- en/of laboratoriumruimte is al te huur vanaf 26m2.

Foto: Marco De Swart