Zeewier is de toekomst

© HZ

Zo ontwikkelde Lidija Pakalnickaite een shampoo-blok op basis van zeewier. “Dankzij Dockwize heb ik diepgaand onderzoek gedaan naar de wens vanuit de markt en heb ik hier mijn product strategie op gebaseerd.

Probleem 1: shampoo bevat vaak giftige stoffen die schadelijk zijn voor je huid. En probleem 2: shampooflessen kunnen lekken tijdens het reizen. Daar heb ik met mijn shampoo-blok een oplossing voor ontwikkeld.”

Zeewier bleek het ideale ingrediënt voor shampoo te zijn. “Bij het onderzoek naar de samenstelling van zeewier vond ik significante concentraties Omega-3 vetzuren. Die verbeteren de gezondheid van de huid. Door deze te combineren met andere plantaardige stoffen, heb ik nu een shampoo in vaste vorm die de huid niet vergiftigt, maar verbetert.”

Bruistablet

Ook Lydia Sloof ontwikkelde een verzorgingsproduct. “Ik wilde een bruisbal maken op basis van zeewier. Maar toen ik interviews ging doen om mijn innovatie op de markt te laten aansluiten, bleek dat veel mensen geen bad hebben. Wel vinden ze het lekker om soms een voetenbadje te nemen, maar daarvoor is een bruisbal te groot. Dus heb ik een bruistablet ontwikkeld waar je steeds een stukje vanaf kunt breken.” Ook hier bleek zeewier weer een zeer geschikte grondstof te zijn. “Zeewier bevat naast Omega-3 ook veel antioxidanten, goed tegen veroudering. Dankzij de lokale bron die zeewier is, is mijn product bovendien veel duurzamer dan andere wellness producten waar vaak palmolie in verwerkt zit.”

Plastic

Elizaveta Samoylova gooide haar onderzoek over een heel andere boeg. Zij ontwikkelde plastic van zeewier. “Het grote voordeel is dat het biologisch afbreekbaar is. Ik heb nu een plastic ontwikkeld dat binnen tien minuten volledig afbreekt in zeewater. Maar daar zit ook nog de uitdaging, want je wilt natuurlijk niet dat een plastic verpakking tijdens contact met water direct afbreekt. Ik heb ook al andere vormen van zeewierplastics ontwikkeld die langer hun vorm houden, maar er moet nog verder research komen voordat het echt bruikbaar is voor de grote verpakkingsmarkt.”

Is zeewier de toekomst? Ja!

Zoveel toffe, veelbelovende producten. Is zeewier dé toekomst? Volgens de studenten wel. Lidija: “Het is lokaal, duurzaam, gezond. Ja, zeewier heeft een veelbelovende toekomst.” “Mensen zullen er nog wel even aan moeten wennen”, vult Lydia aan. “Dat had ik zelf ook. Maar hier aan de kust zie je zoveel zeewier. Het ligt voor het grijpen. Daar moeten we gewoon iets mee!”

Watermanagementstudent Patrick van Zweden onderzocht de zeewiermarkt en tempert het enthousiasme voorzichtig: “Het is echt mooi wat er nu ontwikkeld is, maar je ziet ook dat er nog veel onzekerheden in het proces van groei tot productie zitten. Zeewier is een natuurproduct onderhevig aan factoren als de reinheid van de zee, temperatuur, hoeveelheid licht, voorbijvarende boten en meer. Ook het soort zeewier en de verwerkingstechnieken zijn nog niet volledig uitgewerkt. Maar het is ontzettend gaaf om te zien wat er nu al van gemaakt wordt. Dit is ongetwijfeld nog maar het begin.”

En zo is het ook, dit is pas het begin. Ook voor de samenwerking tussen HZ en Dockwize in het Onderzoek minor. We zijn nu al benieuwd naar de volgende stappen en innovaties die we samen met studenten gaan ontdekken en vormgeven.