De natuur op de muur

In het project Levende Kleuren onderzoekt Avans Hogeschool samen met bedrijven kleurstoffen uit planten die, net als in de natuur, na verloop van tijd van kleur veranderen. Verf- en textielproducenten omarmen de mogelijkheden, maar slaan deze producten ook aan op de markt?

Een appel is nooit alleen maar geel, rood of groen. Tijdens het groeiproces maar ook na oogsten verandert de kleur voortdurend. Hoe kun je die natuurlijke eigenschap ‘vangen’, zodat het toe te passen is in bijvoorbeeld verf en textiel? Dat onderzochten Avans Hogeschool, Rubia Natural Colours en meer dan 30 andere bedrijven de afgelopen 2 jaar in het SIA-RAAK project Levende Kleuren.

Jappe de Best, projectleider vanuit Avans: ‘In het lab van Avans bootsten we in 2 weken de weersomstandigheden van 2 jaar na. In 2 jaar tijd schommelt in de natuur de temperatuur, lichtsterkte en luchtvochtigheid. Dit heeft invloed op het kleurverloop van bijvoorbeeld gewassen.’ Van diverse kleurstoffen die door chemiestudenten van Avans of Rubia Natural Colours zijn ontwikkeld, denk aan rood uit meekrap en grijs/groen uit brandnetels, is bestudeerd wat het effect is van dit natuurlijke proces op de kleur.

Doorn in het oog

Om te zien hoe deze kleurverandering gebruikt kan worden, pasten de deelnemende producenten de kleurstoffen toe in producten als verf en textiel. Machiel van Westerhoven, directeur van Rigo Verffabriek (voorheen Ursa Paint): ‘Dat er in biobased verven nog altijd synthetische kleurpigmenten worden gebruikt, was ons een doorn in het oog. Vandaar dat we de mogelijkheden wilden onderzoeken om natuurlijke kleuren te gebruiken.’

De transparante wandafwerking uit het assortiment van Rigo bleek de beste mengeigenschappen te hebben voor de natuurlijke kleurstoffen. Tijdens de Dutch Design Week in oktober (zie kader) laat Rigo met verschillende wandpanelen zien hoe de kleur in een half jaar tijd verandert.

Anders kijken

‘We hebben ons vooral gericht op de applicatiemethode, maar uiteindelijk is de vraag in hoeverre dit aanslaat in de markt’, tekent Van Westerhoven aan. ‘Van een houten vloer weet je dat die na verloop van tijd gaat verkleuren, maar bij een wand verwacht een consument dat het de kleur behoudt.’

Van Westerhoven merkt dat een groeiende groep mensen het gebruik van natuurlijke materialen waardeert. ‘Als je nu je nek uitsteekt, heb je op de lange termijn een voorsprong op concurrenten. Ik denk dat we er op termijn best een interessante omzet mee kunnen behalen.’