Geen green washing maar green business

Geen green washing maar green business

Veel bedrijven willen hun processen en producten verduurzamen, maar missen een wetenschappelijk model om in te schatten wat het effect op hun (toekomstige) business is. SGM (Sustainable Growth Metrics) is een methodologie waarmee ondernemingen verduurzaming om kunnen rekenen naar ecologische en economische winst.'

Dat stelt Jan Willem Slijkoord, business developer chemie bij TNO, de organisatie achter de SGM-tool. 'Op basis van de SGM-methodologie kunnen bedrijven betere en meer consistente besluiten nemen om hun duurzaamheidsambities te realiseren. Bovendien kan SGM bijdragen om het onderscheidend vermogen van bedrijven te versterken. We merken in de chemie, voeding- en de maakindustrie dat bepaalde ondernemingen het voortouw nemen in het verduurzamen van processen en producten. Zij doen dat niet alleen omdat ze zaken als klimaatverandering tegen willen gaan, maar ook omdat ze economisch perspectief zien voor processen en/of producten die duurzamer zijn.' Het punt is alleen: hoe maak je de impact op het milieu in al haar facetten meetbaar? Het antwoord: een LCA-analyse. 'Klopt, een LCA-analyse vormt een solide basis om de milieu-impact in kaart te brengen', aldus Toon van Harmelen, milieukundige bij TNO en de geestelijke vader van SGM. 'Echter, LCA-studies hebben ook hun beperkingen.'

Lees verder in het complete artikel.

Bron: Agro&Chemie